Björn Engström är sedan 1988 copywriter på "småstadsbyrån" Forsman & Bodenfors. Men att han skulle komma att jobba med reklam var länge högst osannolikt. Pang-på i det här avsnittet berättar Björn om reklamfilmen där Jean Claude van Damme går ner i split mellan två lastbilar på den där flygplatsen i Spanien. Och han tycker att det nu är roligare än någonsin att jobba med reklam (tack vare internet). I avsnittet hör du Björn Engström berätta om:
I Copypodden intervjuar Mattias Åkerberg en radda av Sveriges bästa copywriters. Mattias är copywriter och UX-writer sedan över 15 år, och är aktuell som författare till Copyboken, som du kan förhandsköpa redan nu.
I avsnittet berättar Björn om boken "Till mitt kära …" och han läser också framtidsbrevet som finns däri. Uppdragsgivare är Lennart Grebelius (Sätila) + Marie Arvinius (Orfeus Publishing). Reklambyrån är Forsman & Bodenfors. Kolla in filmen om boken.
Kreatörer som Björn namedroppar i avsnittet: Andreas Nilsson, Martin Ringqvist, Sophia Lindholm, Anders Kornestedt, Staffan Forsman och Anders Eklind.
Kampanjer som Björn pratar om i avsnittet: Epic Split för Volvo Trucks, Wood on Wood för Arctic Paper (ihop med Happy F&B), Mjölk ger starka barn för Arla, The Smash-Proof Guitar för Sandvik, och de långa berättelserna för Sjöräddningssällskapet.
***
Numera har Björn Engström lämnat Forsman & Bodenfors, efter nära 34 år på byrån. Han fokuserar på styrelsearbete i startups som Brain Nordic, Amferia, Sätila of Sweden/Sätila Foundation, PulPac och BITE Studios.
***
Copypodden är inspelad hos TMP Media Group i Göteborg och Stockholm. Det är Oskar Nyström på Studio Nyström som har klippt, fixat och ljudsatt varenda sekund av det här poddavsnittet. Fotografen heter David Einar, och jobbar på Linkin i Linköping. Tack för att du lyssnar!