50% rabatt på mitt program hittar du här: https://www.jolantaeriksson.com/courses/tribe
Parentifiering hos barn med ADHD – när vuxenansvaret börjar för tidigt
I det här avsnittet fördjupar jag mig i sambandet mellan ADHD och parentifiering – ett ofta förbises fenomen där barn tar ett oproportionerligt stort ansvar för familjens emotionella och/eller praktiska funktion.
Utgångspunkten är både erfarenhet och forskning: barn med ADHD växer inte sällan upp i familjer där en eller båda föräldrarna själva har odiagnostiserad neuropsykiatrisk problematik, ofta med brister i exekutiva funktioner, känsloreglering och stabilitet. I avsaknad av en konsekvent, trygg struktur, utvecklar barnet strategier för att kompensera, stabilisera och skydda – ofta på bekostnad av sin egen utveckling.
I avsnittet går jag igenom:
vad parentifiering är och hur det tar sig uttryck i olika former (emotionell/praktisk),
varför barn med ADHD ofta hamnar i just dessa mönster,
hur samspelet mellan odiagnostiserade vuxna och barn med NPF skapar dysfunktionella men djupt inlärda roller,
vilka långsiktiga konsekvenser det kan få för självkänsla, gränssättning och anknytning,
samt vilka kliniska och psykosociala implikationer detta bör få i mötet med barn, föräldrar och familjesystem.