Tijdens de jaarlijkse zomerfotosessie van de koninklijke familie sprak koning Willem-Alexander zich uit over de asieldiscussie en de spreidingswet. "We moeten normaal met elkaar omgaan", stelt hij. De koning hoopt dat we weer op een "normale manier met elkaar kunnen protesteren" en "daarna het gesprek kunnen voeren over hoe we invulling geven aan het probleem dat we als land op moeten lossen". "Het verbinden van mensen hoort bij zijn functie", vertelt journalist Margriet Brandsma. "Dit is iets wat veel mensen bereikt en mensen tot nadenken aanzet." Ondertussen groeit de kritiek op premier Jetten, die zich eerder deze week uitsprak over de rellen. "Het verschil is of je je reactief of proactief uitspreekt. Feit is dat hij zich duidelijker en steviger had kunnen uitspreken. Hij zou hier strakker kunnen normeren", zegt Daan Bonenkamp, hoofdredacteur van Tubantia.
Fler avsnitt av Het Mediaforum
Visa alla avsnitt av Het MediaforumHet Mediaforum med NPO Radio 1 / KRO-NCRV finns tillgänglig på flera plattformar. Informationen på denna sida kommer från offentliga podd-flöden.
