Sveriges mest populära poddar

Lättlästpodden

2. Lättläst för vem?

32 min • 7 februari 2024

Vem behöver lättläst? Vad är en läsryggsäck och vad ligger i den? Och varför pratas det så mycket om pojkars läsning? Vi benar ut frågan kring lättlästa böckers läsare. Vilket visar sig inte vara så enkelt.  

 

Källor:

Andersson, Belfrage & Sjölund: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.

Samuelsson: Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket

Inger Rålenius, dyslexiförbundet. Intervjuad till blogginlägg: Läslust åt alla – med bibliotekariens hjälp

Vi lärare debatt, Michael Tengberg: Varför läser flickor bättre än pojkar?

Vi lärare, debatt, Tommy Bildström: Därför blir jag provocerad av debatten om pojkars läsning 

Kodknäckarna

https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/tips-till-larare/

Läs mer: Så får du eleverna att läsa! 

 

Tack till Machete Studios för klipp och redigering!


Lättlästpodden drivs av Hegas.

Förekommer på
Podcastbild

00:00 -00:00
00:00 -00:00