Sveriges mest populära poddar
Lättlästpodden

1,5. Språk är makt

15 min24 januari 2024

Vi grottar ner oss i frågan om hur språk och demokrati hänger ihop. Språk och läsning är en förutsättning för att klara skolan och i förlängningen kunna bli en aktiv demokratisk medborgare. Vi är engagerade – hoppas att du också är det!

 

I avsnittet pratar vi bland annat om:

Girl gang av EliSophie Andrée

Tilly som trodde att ... av Eva Staaf

Siv sover vilse av Pija Lindenbaum

Göteborgs stads reklamfilm om vikten av att läsa för och med sina barn!

 

Källor:

Andersson, Belfrage & Sjölund: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.

Hollis: The Influence of Reading Fiction upon critical thinking

Lindqvist och Bruce: Skolbibliotek nu!

Swelander: Självbild, motivation och dyslexi. I Samuelsson: Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket.

Läs mer: Lättläst för livslångt lärande 

 

Tack till Machete Studios för klipp och redigering!


Lättlästpodden drivs av Hegas.

Lättlästpodden med Hegas finns tillgänglig på flera plattformar. Informationen på denna sida kommer från offentliga podd-flöden.