Sveriges mest populära poddar
Lättlästpodden

3. Väck läslusten med fantasy och författarbesök!

42 min6 mars 2024

Fantasy är inte bara övernaturligt och drakar, det kan också vara ett sätt att sätta fingret på viktiga samhällsfrågor. I det här avsnittet har vi besök av författaren Charlotte Cederlund. Tillsammans pratar vi om genren fantasy. Hur gör man när man skriver fantasy lättläst och vad skiljer en lättläst fantasybok från en vanlig? Och så tipsar vi om massor med spännande fantasyböcker!

 

Källor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantasy

 

I AVSNITTET TIPSAR VI OM FÖLJANDE BÖCKER:

Charlottes tips:

Hästen från vattnet av Camilla Linde

Silverringarna av Helen Ekeroth

Minnesteatern av Karin Tidbeck

 

Lyssna på Charlottes och hennes kollega Emmas podd! http://www.babbelpodden.se

 

Emelies och Linneas tips:

Ringens makt: Dolt under ytan av Ewa Christina Johansson

Flatworld: Häxmästaren på KVarneberg av Nils Håkanson & Johan Leion

Jag är en häxa av Mårten Melin och Jonas Anderson

Superskolan: Kraftlös av Mattias Andersson

Briana: Orkerna anfaller av Benni Bødker

Kampen om drakarna: Drak tjuvarna av Sara Ejersbo

Drakherren: Drakens offer av Josefine Ottesen

Den sista skolresan: Bara vi kvar av Jenny Milewsky

De magiska stavarna: Mörkrets kraft av Elin Säfström

Den magiska djuraffären: Noas resa av Lin Hallberg och Jonna Björnstjerna

Nomerna: Haj-svärdet av Jan Kjær

Witchboy av Molly Knox Ostertag

Vildmarkssystrar av Stevenson, Ellis, Watters och Allen

Krypto: Ner i djupet av Hans Jørgen Sandnes

 

Tack till Machete Studios för klipp och redigering!


Lättlästpodden drivs av Hegas.

Lättlästpodden med Hegas finns tillgänglig på flera plattformar. Informationen på denna sida kommer från offentliga podd-flöden.