Obekväma sanningar om tillväxt
Företag har i många år försökt "brygga gapet" mellan sälj och marknad. Men att prata om samarbete mellan sälj och marknad ger inte några ökade intäkter.
Möten bokas, strategier diskuteras – men intäkterna ökar inte. Varför? För att vi ser sälj och marknad som två separata team, istället för en enda kraft med ett gemensamt mål: att driva affärer.
I det här avsnittet ifrågasätter vi allt du trott om hur sälj och marknad ska samarbeta. Vi pratar om varför den traditionella uppdelningen är utdaterad, varför företag borde organisera sig utifrån kundresan istället för interna avdelningar, och hur du bygger en kommersiell organisation som faktiskt levererar resultat.
Vill du att sälj och marknad ska bli en intäktsmotor istället för två silos? Boka ett tillväxtsamtal och låt oss hjälpa dig att få ordning på strukturen.
Tidsstämplar:
00:02 Att prata samarbete mellan sälj och marknad ökar inte intäkterna
00:18 Vi har pratat om detta i åratal men inget händer
01:09 Är samarbete lösningen eller borde vi bygga om från grunden?
02:00 Sälj- och marknadsprocesser är föråldrade. Kundresan ser inte ut så
02:49 Tänk om vi startade från noll. Hur skulle vi organisera oss?
03:38 Nyckeln är att definiera vem som köper och varför
04:50 CRM, processer och varför du måste förstå kundens beslutsväg
06:16 Hur du skapar en organisation där sälj och marknad är en enhet
07:32 Sluta tappa leads och affärer genom att göra rätt saker vid rätt tid
08:07 Hur du fyller gaps mellan säljmöten och håller kunden varm
09:20 Så får du sälj och marknad att jobba mot samma mål
10:44 Exempel på hur ett enkelt marknadsutskick ökade konverteringen
11:59 Vad du bör mäta istället för att bara prata samarbete
12:58 Hur hela organisationen påverkar affären, inte bara sälj och marknad
14:03 Skapa en intäktsdriven organisation utan avdelningsgränser
14:44 Boka ett tillväxtsamtal för att göra om, göra rätt och börja växa
Taggar:
säljstrategi, marknadsföring, sälj och marknad, tillväxtstrategi, leadgenerering, affärsutveckling, Growthonomics, kundresa, hållbar tillväxt, intäktsdriven organisation