Många ser CRM som ett nödvändigt ont. Men om du gör det rätt kan det bli den största hävstången för tillväxt du har.
Problemet är att de flesta gör helt fel från start. De köper ett system utan att först förstå sin process, sina mål eller sina kunder. Sen används systemet som en rapporteringsmaskin istället för ett verktyg som faktiskt driver affärer.
I det här avsnittet pratar vi om varför så många CRM-projekt går åt skogen, hur du undviker de klassiska misstagen – och hur du faktiskt gör CRM till ett system ditt team vill använda, inte bara måste fylla i.
Gör du CRM rätt så hjälper det dig att växa. Gör du det fel så blir det en dyr Excelkopia.
Vill du få det att funka på riktigt? Boka ett tillväxtsamtal med oss.
Tidsstämplar:
00:01 Är CRM verkligen nyckeln till tillväxt?
00:14 Varför många hatar CRM – och varför det inte behöver vara så
00:34 Jo, du kan växa utan CRM – men det går långsammare
00:57 Största misstaget: du börjar med systemet istället för processen
01:15 Börja inifrån – inte från leverantörens pitch
01:38 CRM ska stödja din process, inte definiera den
02:06 CRM används inte – för att det är byggt för fel mål
02:34 När CRM blir ett register istället för ett affärsverktyg
03:00 Anpassa systemet till teamet, inte teamet till systemet
03:23 Exempel: när CRM inte stöttar merförsäljning
03:57 Därför kraschar så många CRM-implementationer
04:11 Du får bara ut något om du kravställer ordentligt
04:36 Systemet måste vara byggt för användaren, inte ledningsrapporten
05:26 Onboarding och träning är avgörande – inget sker automatiskt
06:19 Tvinga rätt beteenden – bygg in checkpoints i systemet
07:11 CRM ska hjälpa dig tänka, inte bara registrera
07:30 Exempel: bonus kopplat till CRM-disciplin
08:19 Den verkliga indikatorn på att CRM funkar – du vill jobba i det
08:45 Vanliga skav: för krångligt, för långt från vardagen
09:12 CRM måste spegla verkligheten – annars tappar du allt
09:37 CRM är aldrig klart – det är ett levande verktyg
10:05 Att scrolla bland gamla, irrelevanta fält dödar motivationen
10:31 Summering: gör det rätt, och CRM blir en motor för tillväxt
11:08 Vill du ha hjälp att få det att funka? Boka ett tillväxtsamtal
Taggar:
CRM, CRM-strategi, tillväxt, säljstöd, digitalisering, affärsutveckling, systemimplementation, försäljningsprocess, Growthonomics, effektivisering