Obekväma sanningar om tillväxt
Att fråga kunden vad de vill ha är ett recept för mediokra lösningar.
Det du egentligen borde göra är att ta reda på vad de behöver – även när de inte själva vet det.
Många företag nöjer sig med att lyssna på det första kunden säger. De bygger sina erbjudanden på ytlig input och hamnar i en fälla där de bara "levererar på beställning" – istället för att lösa verkliga problem.
I det här avsnittet pratar vi om varför det är farligt att bara agera på uttalade behov, hur du ställer rätt frågor, och varför modet att utmana kunden är det som skapar riktig tillväxt.
Spoiler: Det handlar inte om att sälja mer, utan om att förstå bättre.
Vill du bygga ett erbjudande som faktiskt löser något? Boka ett tillväxtsamtal med oss: www.growthonomics.com/kontakt
Tidsstämplar:
00:00 Sluta fråga vad kunden vill ha. Ta reda på vad de behöver
00:16 Nej, alla kunder vet inte alltid sitt eget bästa
00:42 Vad Henry Ford och Spotify kan lära oss om behov
01:27 Exemplet Airbnb – de säljer upplevelse, inte boende
02:23 Vi blir tacksamma för möten och ställer inga riktiga frågor
03:20 Därför ska du inte lita på att kunden har hela bilden klar
04:12 Att skapa värde kräver att vi går bortom vår affärsmodell
05:24 Nya affärsmodeller föds ur verklig förståelse
05:55 Du måste vara expert på kundens verklighet, inte bara din produkt
06:52 Hur bra är ni egentligen på att följa upp rätt saker?07:15 Exemplet med borrmaskinen – vad handlar behovet egentligen om?
08:15 När du förstår behovet på riktigt öppnas nya lösningar
09:20 Det handlar om att ställa följdfrågor. Många fler än du tror
09:41 Exemplet: Kunden ville ha säljutbildning, men behövde något annat
10:29 Utvärdera inte bara resultat – utvärdera förståelse
11:01 Ditt erbjudande ska utvecklas med insikter från kund
12:05 Våga vara stolt över att du vet vad kunden behöver
12:33 Känner du att ni missar det här? Boka ett tillväxtsamtal
Taggar:
kundinsikter, behovsanalys, försäljning, tillväxtstrategi, affärsutveckling, säljträning, kundfokus, Growthonomics, innovation, lösningsförsäljning