Obekväma sanningar om tillväxt

Kundresan är inte linjär!

17 min • 12 juni 2025

Fortfarande tror många att kundresan går från A till B. I verkligheten hoppar kunden mellan kanaler, källor och beslut – och de flesta företag hänger inte med.

Sluta planera kundresan som om du hade kontroll över den. Det har du inte.

I det här avsnittet får du höra varför gamla modeller inte längre fungerar, vad dagens kund faktiskt gör och hur du behöver tänka för att skapa en dynamisk köpresa som driver affärer på riktigt.

Vi pratar om robotdammsugare, pristransparens, felaktiga interna processer – och varför det är dags att skrota linjära flöden och istället börja jobba med verkligheten.

📞 Vill du veta hur ni gör resan enklare för kunden och lönsammare för er? Boka ett tillväxtsamtal.


Tidsstämplar:

00:01 Kundresan är inte linjär – och du måste sluta behandla den som om den vore det

00:50 Felet alla gör: Att tro att vi styr köpresan

01:16 När kunden påbörjat sin resa utan att du vet om det

01:49 Du kommer ofta in mitt i beslutsprocessen

02:16 Så skapar du en mer dynamisk strategi

02:44 Robotdammsugaren – ett case om hur vi faktiskt köper

03:47 Kundens research sker helt utan din vetskap

04:41 När konsumenter litar mer på vänner än på varumärken

05:05 Varför det är lätt att jämföra produkter men svårt att utvärdera tjänster

05:51 Avsaknaden av priser på B2B-hemsidor skapar friktion

06:12 Hinder du sätter upp – utan att veta om det

06:42 Självtester och guider slår kontaktformulär varje gång

07:08 Vad kunden faktiskt vill ha när den surfar in på din sajt

07:33 Från inspiration till konkret urval – hela spektrumet behövs

08:03 Vanliga missar i case, kundreferenser och innehåll

08:55 Börja med att förstå den riktiga köpresan

09:15 Fråga kunden vad de faktiskt gjorde – inte vad du tror

09:38 De vanligaste frågorna från kunder bör besvaras redan online

10:01 Så gör du säljarnas jobb lättare – med rätt innehåll

10:33 Vägen till förändring: prata med kunden, inte bara om den

11:01 Från insikt till konkret process och beteendeförändring

11:29 Vad vill kunden ha i varje steg? Svara på det innan ni säljer

11:53 Det här är inget marknadsproblem – det är hela organisationens ansvar

12:18 Kundresan slutar inte vid affären – den pågår hela projektet

13:08 Bli smartare i dina uppföljningar och utvärderingar

13:38 Kortare säljprocess med rätt innehåll i rätt tid

14:31 Färre men bättre leads – så maxar du affärsvärdet

15:22 Involvera kunden i att förbättra er process

15:45 Skrota det linjära – bygg för verkligheten

16:11 Vill du göra jobbet på riktigt? Boka ett tillväxtsamtal


Taggar:

kundresa, köpbeteende, B2B-marknadsföring, försäljning, affärsutveckling, Growthonomics, digital strategi, content marketing, leadgenerering, konvertering

Senaste avsnitt

Podcastbild

00:00 -00:00
00:00 -00:00