Obekväma sanningar om tillväxt

Säljare har förstört sälj!

16 min • 21 mars 2025

Sälj har fått ett dåligt rykte – och säljare är själva skyldiga till det.

Vi har alla varit där. Telefonen ringer. En säljare drar en lång pitch utan att lyssna. En mötesbokning tvingas fram. En tjänst krängs utan att kunden ens får reflektera. Och det här är en av anledningarna att sälj lämnar en bitter eftersmak hos många.

I det här avsnittet pratar vi om hur sälj har förstörts av säljare själva, varför folk är livrädda för att kallas säljare och hur företag måste tänka om för att bygga en kundfokuserad organisation. Försäljning handlar inte om att övertala. Det handlar om att få kunder att vilja köpa.

Vill du skapa en säljstrategi som inte skrämmer bort kunder?
📞 Boka ett tillväxtsamtal så hjälper vi dig att bygga en kundfokuserad organisation som faktiskt funkar.


Tidsstämplar:

00:00 Säljare har förstört sälj – och nu litar ingen på oss

00:14 Den klassiska säljbilden som får folk att rygga tillbaka

00:37 Hur jag halkade in i försäljning utan att veta att jag sålde

01:17 Telefonförsäljning, manipulativa tekniker och pitchen från helvetet

01:58 Exempel: En säljare pitchade i 15 minuter utan att lyssna

02:46 Ingen vill köpa från någon som bara pratar om sig själv

03:34 Därför är folk rädda för att kalla sig säljare

04:32 Hur företag går miste om sin största affärsmöjlighet

05:21 Försäljning är att hjälpa – inte att manipulera

06:26 Problemet med hur sälj belönas och varför det sabbar affärer

07:17 Säljprocessen tillhör inte säljaren – kunden styr

08:25 Hur du organiserar en modern säljorganisation

09:57 Kundkultur vs. säljdriven kultur – varför det ena fungerar

10:32 Hur du skapar en organisation där alla bidrar till försäljning

12:26 Kopior, incitament och hur du mäter rätt saker

14:10 Summering: Bygg en säljorganisation som folk faktiskt litar på

15:11 Boka ett tillväxtsamtal för att förändra din försäljning


Taggar:

säljstrategi, försäljning, kundfokus, affärsutveckling, tillväxtstrategi, Growthonomics, leadgenerering, säljkultur, kundupplevelse, hållbar tillväxt

Senaste avsnitt

Podcastbild

00:00 -00:00
00:00 -00:00