PratSmart

Linda Vikström Nielsen: När syfte och affär går hand i hand

37 min • 13 maj 2025

Hur bygger man kommunikation som både speglar och stärker företagets syfte? I dagens avsnitt av PratSmart möter vi Linda Vikström Nielsen, kommunikationschef på IKEA Sverige. Med över 25 års erfarenhet på IKEA har Linda en unik inblick i hur man leder kommunikationen i ett globalt varumärke som är starkt förankrat i sina svenska värderingar.

Linda delar med sig av sina bästa tips för att skapa en kommunikation som inte bara handlar om att sprida budskap, utan också om att bygga relationer och värderingsstyrda beslut. Vi pratar om vikten av att sätta egot åt sidan för att skapa samarbete, om att göra plats för hela människor och om hur man lyckas hålla fast vid sitt syfte – även när det blåser som hårdast.

"Det där med att behöva knacka på för att få komma in i rätt rum – det är inte en fråga längre. Och det är fantastiskt skönt, för då kan vi fokusera på rätt saker."

Häng med och få insikter om hur IKEA navigerar mellan sitt småländska arv och sina globala ambitioner, samt varför värderingsstyrd rekrytering är en avgörande del av deras framgång.

Det här är ett avsnitt för dig som vill förstå hur stark kommunikation kan driva både engagemang och förändring – och hur det ser ut när ett varumärke verkligen lever sina värderingar.

Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler Instagram⁠ och  ⁠LinkedIn⁠ för fler insikter och inspiration!

Senaste avsnitt

Podcastbild

00:00 -00:00
00:00 -00:00