Skolforskningspodden

Den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar

21 min • 13 maj 2020

I dagens avsnitt, som spelades in på ett symposium om den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar i oktober 2019, träffar vi tre forskare som arbetar med projekt som finansieras av Skolforskningsinstitutet.

Vi pratar om hur man utvecklar övningar kring migration i SO-undervisningen, men även om aritmetisk utveckling för toddlare och animerad kemi i tidiga åldrar.

Förstår eleverna migration ur både ett aktörs- och ett strukturperspektiv? Hur resonerar barn när de börjar i förskolan? Vad kan ett nytt kemispråk innebära?

Vi diskuterar också lärares och forskares roller i praktiknära forskningsprojekt, vikten av att skapa infrastrukturer och hur forskningsresultat kan omsättas i praktiken. 

Våra gäster är Martin Kristiansson, Camilla Björklund och Magnus Hultén. Programledare är Alva Appelgren. 

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.

Senaste avsnitt

Podcastbild

00:00 -00:00
00:00 -00:00