Hvorfor får vi stadig færre barn? Hvorfor er så mange single – selv om de fleste ønsker seg både kjærlighet og familie?
I denne episoden av Snakk med Silje får jeg besøk av forsker og forfatter Mads Larsen, som forsker på dating, pardannelse, fertilitet og moderne relasjoner.
Mads mener vi står midt i en fertilitetskrise som få snakker om. Norske kvinner ønsker i gjennomsnitt flere barn enn de faktisk får, samtidig som stadig flere sliter med å finne en partner å stifte familie med.
Vi snakker om:
❤️ Hvorfor singelraten øker
📉 De rekordlave fødselstallene i Norge og resten av Vesten
📱 Hvordan datingapper har endret måten vi møtes på
👩 Kvinners frihet og hvordan det påvirker pardannelse
🧬 Evolusjon, tiltrekning og partnerpreferanser
💊 P-piller, hormoner og reproduktiv psykologi
👶 Hvorfor mange får barn senere enn de ønsker
🏡 Mulige løsninger på fertilitetskrisen
Vi kommer også inn på mine egne erfaringer med eggfrysing, biologisk klokke og ønsket om å finne en partner å stifte familie med.
Dette ble en tankevekkende samtale om kjærlighet, dating, familie, biologi, kultur og fremtiden til samfunnet vårt.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Fler avsnitt av Snakk med Silje
Visa alla avsnitt av Snakk med SiljeSnakk med Silje med Silje Schevig og Moderne Media finns tillgänglig på flera plattformar. Informationen på denna sida kommer från offentliga podd-flöden.
