Sveriges mest populära poddar
Snakk med Silje

SmS #114 Mads Larsen: Derfor får vi færre barn og er på vei mot selvutslettelse

1 tim 5 min7 juni 2026

Hvorfor får vi stadig færre barn? Hvorfor er så mange single – selv om de fleste ønsker seg både kjærlighet og familie?

I denne episoden av Snakk med Silje får jeg besøk av forsker og forfatter Mads Larsen, som forsker på dating, pardannelse, fertilitet og moderne relasjoner.

Mads mener vi står midt i en fertilitetskrise som få snakker om. Norske kvinner ønsker i gjennomsnitt flere barn enn de faktisk får, samtidig som stadig flere sliter med å finne en partner å stifte familie med.

Vi snakker om:

❤️ Hvorfor singelraten øker
📉 De rekordlave fødselstallene i Norge og resten av Vesten
📱 Hvordan datingapper har endret måten vi møtes på
👩 Kvinners frihet og hvordan det påvirker pardannelse
🧬 Evolusjon, tiltrekning og partnerpreferanser
💊 P-piller, hormoner og reproduktiv psykologi
👶 Hvorfor mange får barn senere enn de ønsker
🏡 Mulige løsninger på fertilitetskrisen

Vi kommer også inn på mine egne erfaringer med eggfrysing, biologisk klokke og ønsket om å finne en partner å stifte familie med.

Dette ble en tankevekkende samtale om kjærlighet, dating, familie, biologi, kultur og fremtiden til samfunnet vårt.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Snakk med Silje med Silje Schevig og Moderne Media finns tillgänglig på flera plattformar. Informationen på denna sida kommer från offentliga podd-flöden.