Kan ett glas vin om dagen skydda hjärtat? Vi diskuterar en ny stor studie från Spanien som undersöker sambandet mellan vinkonsumtion, medelhavskost och kardiovaskulär risk. Artikeln väcker frågor om observationell forskning och bias.
Med data från över 7 000 deltagare i upp till 17 år presenteras intressanta fynd, men också betydande metodologiska utmaningar.
Länk till artikeln: https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaf1081
Fler avsnitt av Hjärtlinjen
Visa alla avsnitt av HjärtlinjenHjärtlinjen med Hjärtlinjen podd finns tillgänglig på flera plattformar. Informationen på denna sida kommer från offentliga podd-flöden.
